Jak skutecznie reklamować się na Facebooku

Facebook nadal utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszej platformy mediów społecznościowych na świecie. Serwis może pochwalić się ponad 1.9 mld aktywnych użytkowników dziennie, a w skali miesiąca jest to 2.91 mld. Tak rozległa grupa odbiorców, czyni platformę idealnym miejscem do rozwoju szeroko pojętego marketingu internetowego. Jeżeli nadal zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań na Facebooku, to nie trać czasu i sprawdź jak skutecznie reklamować się na tej platformie.

Struktura i mechanika reklam na Facebooku

Facebook sprzyja przedsiębiorcom i udostępnia im narzędzie jakim jest Meta Business Suite. Jest to miejsce, z którego można bez problemu zarządzać wszystkimi zasobami firmy oraz jej działaniami marketingowymi.

Kolejnym istotnym elementem jest Menedżer Reklam, który służy do zarządzania reklamami i ich pełnej konfiguracji.

Przechodząc do pierwotnego tematu zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czym tak naprawdę jest reklama. Reklama na Facebooku jest płatną wiadomością, kierowaną od firmy do jej grupy odbiorczej. Reklamodawcy tworzą kampanie, które oparte są na celach reklamowych, a te realizowane są już poprzez konkretne reklamy.

Jeżeli o celach mowa, to warto wspomnieć, że powinien to być Twój pierwszy krok na drodze, jaką jest tworzenie reklamy na Facebooku. Pewnie teraz w twojej głowie zrodziło się niejedno pytanie, np.: „Ale co to w ogóle jest ten cel i jak go określić?”. Celem reklamowym dla Twojej firmy jest wynik, który jest dla Ciebie najbardziej wartościowy. Najprościej rzecz ujmując – musisz wiedzieć, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Przykładowo celem twojej kampanii reklamowej może być rozpoznawalność Twojej marki, co pozwoli na dotarcie do największej liczby osób.

Facebook poprzez zrzeszanie szerokiej grupy użytkowników pozwala na precyzyjne dotarcie do Twojej grupy docelowej. Należy zastanowić się nad profilem idealnego klienta Twojej firmy, który pozwoli na sprecyzowanie grupy odbiorców. Istotnymi pytaniami w tym temacie, które należy sobie zadać są: gdzie mieszkają Twoi odbiorcy, ile mają lat, jakiej są płci, czym się zajmują, jakie mają wykształcenie itp. Należy ustalić kto najbardziej potrzebuje Twojego produktu. Grupa docelowa jest szeroko pojętym tematem, który rozwiniemy w dalszej części artykułu.

Formaty reklamowe na Facebooku nie muszą być nudne i zamykać się tylko na jednej grafice. Poza klasyczną reklamą w formie obrazu, mamy do dyspozycji takie kreacje jak: wideo, reklamy karuzelowe czy reklamy w formie kolekcji. Karuzela jest reklamą, która może zawierać w sobie nawet dziesięć obrazów lub filmów. Reklamy w formie kolekcji są prezentacją produktów z katalogu.

Istotnym elementem przy tworzeniu grafik i całego wizerunku Twojej firmy jest key visual, czyli graficzny motyw przewodni Twojej marki. KV pomaga zachować spójność w komunikacji marki, co ma odzwierciedlenie w pozytywnym budowaniu wizerunku.

Nawet najlepsza grafika nie obroni się sama! Warto pamiętać o marketingu treści, który przyciągnie uwagę użytkownika. Chwytliwe CTA to Twój klucz do sukcesu, ponieważ skuteczne kampanie reklamowe muszą być angażujące.

Nie czujesz się dobrze w pisaniu treści? Sprawdź nasz artykuł „Jak pisać, żeby Facebook lubił nasze treści”.

Należy również pamiętać o dostosowaniu działań prowadzonych na Facebooku do przyjętej strategii komunikacji, którą kieruję się Twoja firma.

 

Targetowanie, czyli Twoja grupa docelowa

Przechodząc do tematu, o którym wspomnieliśmy wcześniej, algorytmy Facebooka dają możliwość szczegółowego targetowania, ale czym ono dokładnie jest? Targetowanie jest procesem, który polega na selekcji konsumentów przez reklamodawców w celu określenia jak najbardziej szczegółowej grupy docelowej. W tym miejscu dokładnie sprecyzujesz komu twoja reklama powinna się wyświetlić na podstawie cech demograficznych, geograficznych czy zainteresowań.

Grupę docelową możesz targetować na podstawie następujących kryteriów:

  • Lokalizacja, którą możesz sprecyzować
  • Wiek
  • Płeć
  • Język
  • Zainteresowania
  • Zachowania
  • Dane demograficzne

Należy pamiętać, że Twoim Klientem mogą być Twoi byli Klienci, stąd też warto pomyśleć o opcji remarketingu i retargetować użytkowników, którzy mieli już kontakt z Twoją firmą.

Kierowanie reklam do zbyt szerokiej grupy odbiorczej jest częstym błędem, którego unikniesz dzięki dogłębnej analizie swojej grupy docelowej, o której szerzej przeczytasz w naszym artykule „Jak znaleźć grupę docelową”.

 

 

Określenie budżetu

Facebook daje nam możliwość ustalania budżetu na dwóch poziomach, samej kampanii, jak również zestawu reklam. W pierwszym przypadku mamy możliwość ustalenia całkowitego budżetu jaki chcemy przeznaczyć na konkretną kampanię. W takiej sytuacji to algorytmy Facebooka same przydzielają więcej środków tym reklamom, które wykazują się większą skutecznością. Ustalanie budżetu na poziomie zestawu reklam pozwala na ustawienie osobnych budżetów dla każdego z zestawów na podstawie własnych preferencji. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze zestaw reklam, który wyróżnia się najniższym kosztem CPM, czy najwyższym współczynnikiem CPC, generuje najlepsze efekty. W tym przypadku istotnym elementem marketingu internetowego jest analityka, którą bliżej przybliżymy w kolejnej części artykułu.

Wyróżniamy dwa typy budżetu na Facebooku: dzienny i całkowity. Pierwszy z nich jest budżetem, w którym ustalamy średnią kwotę dzienną, jaką chcemy przeznaczyć na reklamowanie. W praktyce jednak wygląda to trochę inaczej, ponieważ Facebook w zależności od dnia może wydać do 25% powyżej kwoty budżetu dziennego, by w kolejnych dniach przekroczony budżet amortyzować. Warto pamiętać o ustaleniu daty zakończenia, ponieważ jest to opcjonalna funkcja przy tym budżetowaniu.

Wybierając całkowite budżetowanie z góry ustalamy datę rozpoczęcia oraz zakończenia dystrybucji reklamy. W tym przypadku algorytmy Facebooka odpowiednio rozłożą całą kwotę na określony czas trwania kampanii i nie wydadzą ani złotówki więcej niż określony budżet.

Analiza i optymalizacja

Zastanawiasz się czy zrobienie samej reklamy wystarczy? Otóż nie, to dopiero początek. Z eksperckiego punktu widzenia, najważniejsza w digital marketingu jest analiza, a co za nią idzie? Optymalizacja!

Facebook dzięki reklamom zbiera szeroką gamę informacji, które możemy wykorzystać do optymalizacji, ale czym tak naprawdę jest optymalizacja? Najczęściej optymalizacja reklam na Facebooku opiera się na zawężaniu działań do obszarów, w których wykazują najlepsze efekty. W ten sposób platforma umożliwia reklamodawcom zwiększanie liczby odbiorców, należących do grupy docelowej, czyli potencjalnych klientów.

Facebook umożliwia analizowanie danych pochodzących z wyników organicznych i płatnych działań reklamowych w sekcji Statystki w Meta Business Suite, a co ciekawe zrzesza tam dane z Facebooka oraz Instagrama.

Statystki oferują dostęp do wskaźników, trendów czy raportów wizualnych, dzięki którym łatwiej zrozumieć, które z zastosowanych strategii i działań lepiej wpływają na reklamowanie Twojej firmy.

Warto zastanowić się na tym, które z dostępnych danych będą dla Ciebie i Twojej firmy najbardziej istotne. Wśród wskaźników, na które powinieneś zwrócić uwagę podczas analizy znajdują się takie elementy jak:

  • CTR (clic-through rate) – współczynnik klikalności, określa liczbę kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklamy. Jeżeli 100 użytkowników zobaczy Twoją reklamę, a tylko 25 z nich kliknie w link, to współczynnik ten będzie miał wartość 25%. Dzięki niemu możemy określić skuteczność zastosowania reklamy.
  • CPC (cost per click) – wskaźnik, który wskazuje średni koszt kliknięcia linku. Określany jako iloraz łącznej kwoty wydatków i liczby kliknięć linku. Wykorzystuje się go do porównywania skuteczności reklam.
  • CPM (cost per mille) – koszt tysiąca wyświetleń, który pozwala określić cenę jaką należy zapłacić za każdy tysiąc emisji konkretnej reklamy na Facebooku. Powszechnie stosowany do analizowania efektywności kosztowej kampanii. Określany jest jako iloraz łącznej kwoty wydatków na kampanię reklamową i liczby wyświetleń, pomnożony razy 1 000.

Umiejętne wykorzystywanie narzędzi analitycznych, jakie oferuje Facebook, a zarazem skuteczne wdrażanie zmian na podstawie uzyskanych danych jest niewątpliwie drogą do sukcesu Twoich działań w marketingu internetowym.

Podsumowując zebrane informacje, skuteczna reklama na Facebooku zawiera w sobie takie składowe jak: wybór odpowiedniego celu kampanii i grupy docelowej, szczegółowe targetowanie, optymalizację liczebności grupy odbiorczej i właściwe stosowanie wykluczeń, a zarazem tworzenie angażujących treści i przykuwających uwagę grafik. Pamiętaj o dokładnej analizie i wdrażaniu zmian na jej podstawie, co jest kluczem do Twojego sukcesu w digital marketingu!

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy w reklamowaniu swojej firmy na Facebooku? Skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści dołożą wszelki starań, by Twoja firma skutecznie reklamowała się w Social Mediach.

Brand new Brand