Aby wszelkie działania marketingowe miały sens, trzeba wcześniej określić tzw. personę firmy, czyli klienta idealnego, którego zainteresuje oferta firmy.
Biorąc pod uwagę social media marketing oraz tworzenie relacji z odbiorcami, niezwykle ważnym wydaje się zdefiniowanie rynku docelowego, do którego niejako będą trafiać bezpośrednio wszystkie komunikaty i produkty.
ODBIORCA IDEALNY – CZYLI JAKI?
Personą firmy powinna być osoba, której styl życia, a także zainteresowania pozwolą na zakup produktów lub usług proponowanych przez markę.
Tworząc charakterystykę takiego odbiorcy warto odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań.
- Ile ma lat?
- Jaką ma płeć?
- Gdzie mieszka – w mieście czy na wsi?
- Jaki jest jej status cywilny?
- Czym zajmuje się na co dzień i jaki jest jej przychód?
Te kilka odpowiedzi pozwoli Ci zrozumieć kim jest Twój potencjalny klient i jak zachęcić go do skorzystania z oferty firmy.
PERSONA ZAKUPOWA
Warto również zastanowić się nad charakterystyką psychologiczną. Niezwykle ważne jest określenie czym interesuje się nasz odbiorca lub jakie ma hobby. Jego priorytety i wartości, którymi kieruje się w życiu również powinny być zbliżone do tych proponowanych przez markę. Inaczej komunikacja z taką osobą może być naprawdę utrudniona.
Wypunktowanie i zrozumienie jak wygląda typowy dzień odbiorców pozwoli na zaplanowanie własnych działań w social media marketingu. Jednocześnie otrzymuje się wówczas odpowiedzi na pytania związane z tym kiedy i jak długo dana osoba przegląda najczęściej media społecznościowe.
SZEROKA CZY WĄSKA – KTÓRĄ GRUPĘ WYBRAĆ?
Szeroka grupa odbiorców z pewnością pozwoli na wygenerowanie ruchu na stronie lub kanałach social media. Jednak czy jest to jednoznaczne ze zwiększeniem sprzedaży? Niekoniecznie. Co więcej – może się to wiązać z wieloma nieprzyjemnymi sytuacjami, gdyż osoby, do których kierujemy nasze treści mogą być niezadowolone z wyświetlanych postów w mediach społecznościowych.
Określenie wąskiej grupy pozwoli na udostępnienie treści osobom faktycznie zainteresowanym pewną branżą. Mimo to, firmy nie powinny się zamykać na jedną sprecyzowaną i charakterystyczną grupę. Kreatywność jest najistotniejsza!
DZIAŁAJ!
Kiedy wiesz już do kogo będziesz kierować swoje treści i reklamy, sukces jest coraz bliżej! Postaw na działania krok po kroku, które pozwolą na zrozumienie wielu procesów związanych z grupami odbiorców.
Dokładnie określ kim jest idealny klient i czego będzie oczekiwał od marki.