SEO, SEM, marketing – to pojęcia, z którymi musi zmierzyć się każdy, kto startuje z biznesem lub chce go rozwinąć, jednak do tej pory nie prowadził działań w sieci. Czym jest SEO, a czym SEM? Czym się od siebie różnią? W jaki sposób podejść do pozycjonowania w obu przypadkach?
Czym jest pozycjonowanie strony?
Każdy, kto prowadzi firmę (niezależnie od jej wielkości oraz obszaru działania) wie, że aby pozyskać stałych klientów, trzeba przede wszystkim oferować produkty i usługi wysokiej jakości.
Nie mniej ważna jest obsługa klienta – w końcu chce on mieć poczucie tego, że jego potrzeby są rozumiane, on sam jest traktowany poważnie, a w razie problemów – może liczyć na realne zainteresowanie sprawą.
Możemy prowadzić najskuteczniejsze działania marketingowe poza siecią – ulotki, banery, broszurki – to jednak marketing offline nie może w żadnym stopniu równać się z możliwościami, jakie daje obecność marki online.
Działania poza siecią mogą co najwyżej częściowo wzmocnić te w sieci, jednak nie zastąpią ich.
Podstawą istnienia i rozkwitania biznesu, niezależnie od jego formy, jest więc obecność w sieci. Pod tym pojęciem kryje się:
- witryna, będąca wizytówką firmy, źródłem informacji o niej oraz sposobem kontaktu i najczęściej miejscem dokonywania transakcji;
- reklama – między innymi wizytówka Google Moja Firma, Google Ads, linki sponsorowane, remarketing;
- profile w social media – dzięki którym można wchodzić w interakcje z odbiorcami w czasie rzeczywistym.
Wszystkie podejmowane działania mają jednak określony cel: mają doprowadzić użytkownika do witryny i spowodować reakcję. Odbiorca ma stać się klientem, który kupi produkt lub skorzysta z usługi.
Dlatego podstawą jest witryna internetowa. Musi być nie tylko przyjazna dla użytkownika i zawierać wyczerpujące informacje na temat zakresu działalności firmy, ale być także dobrze widziana przez algorytmy wyszukiwarek.
SEO a SEM – co to jest i czym się różni?
Zarówno SEO, jak i SEM (oraz PCC, jednak skupmy się na tych dwóch pierwszych kwestiach) to elementy strategii marketingowej. Stanowią one właściwie punkt wyjścia do reklamowania produktu lub usługi.
Co to jest SEO?
SEO to skrót od angielskiej nazwy: search engine optimization. Jest to, najprościej mówiąc, dostosowanie strony do algorytmów wyszukiwarek w taki sposób, by pojawiała się ona wysoko w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie użytkownika.
To cały szereg długofalowych działań: treści nasyconych w naturalny sposób słowami kluczowymi i kwestii technicznych strony.
Czym jest SEM?
SEM (search engine marketing), to działania marketingowe nie na stronie, a w wyszukiwarkach. SEM opiera się na działaniach marketingowych w wynikach wyszukiwania, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych (na przykład Google Ads).
Działania w obszarze SEM to przede wszystkim:
- kampanie reklamowe w wyszukiwarce – tzw. linki sponsorowane, które zawsze (niezależnie od aktualnej pozycji witryny w wyszukiwarce) pojawią się ponad wszystkimi wynikami organicznymi;
- remarketing – jeśli użytkownik odwiedził jakąś witrynę, w reklamach będą wyświetlać mu się produkty bądź usługi tej właśnie firmy. Mają one na celu „przypomnieć” o stronie i zachęcić do ponownego wejścia na nią oraz do dokonania transakcji;
- inne kampanie reklamowe – na przykład reklamy wyświetlane na witrynach w partnerskiej sieci wyszukiwarek.
SEO jest składową działań SEM, działania te również uzupełniają się ze sobą.
Pozycjonowanie w kampaniach SEM – jakie daje korzyści?
Działania SEM są więc również częścią pozycjonowania witryny. SEM ma jednak o kilka zalet więcej niż SEO (jednak jedno bez drugiego nie będzie efektywne).
Kampanie SEM to przede wszystkim:
- szybki sposób na dotarcie do potencjalnych klientów – dzięki natychmiastowej widoczności wyników w wyszukiwarce;
- docieranie do ściśle określonego targetu – dzięki temu prawdopodobieństwo, że reklama zostanie wyświetlona właściwej osobie, jest o wiele większe. Co za tym idzie – większe jest również prawdopodobieństwo, że taki użytkownik spełni założony przez marketingowca cel: wejdzie na stronę i dokona transakcji;
- mniej nachalna niż inne forma reklamy – w końcu wyświetla się użytkownikowi w odpowiedzi na konkretne, powiązane tematycznie pytanie.
Reasumując: zarówno SEO, jak i SEM, to strategie marketingowe, które ukierunkowane są na wypozycjonowanie strony i zwiększenie ruchu na witrynie.
Działania SEM, to najczęściej płatne kampanie, które wyglądają dość naturalnie oraz przynoszą natychmiastowe efekty. SEO, to strategia długofalowa, jednak dająca trwalsze rezultaty.