Kanibalizacja treści – czym jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny

Słowa kluczowe niezaprzeczalnie są Twoim kluczem do sukcesu w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać o umiejętnym ich wykorzystaniu, ponieważ optymalizacja treści na kilku podstronach pod kątem tych samych fraz prowadzi do zjawiska jakim jest kanibalizacji treści. A czym dokładnie jest kanibalizacja i jak wpływa na Twoją witrynę przeczytasz poniżej.

Kanibalizacja treści, czym tak naprawdę jest?

Słowo kanibalizacja może zmrozić krew w żyłach nie jednemu SEO’wcowi. Zjawisko powszechnie nazywane kanibalizacją treści w większości przypadków jest niekorzystne dla naszej witryny. Występuje, kiedy na danej domenie znajduje się kilka podstron zoptymalizowanych pod kątem tych samych słów kluczowych lub zawierających zduplikowany tekst. W efekcie prawidłowe pozycjonowanie może okazać się niemożliwe, a podstrony danej witryny będą nawzajem się „zjadać”.

Omawiane zjawisko w konsekwencji prowadzi do negatywnego wpływu na wyniki wyszukiwania, a co za tym idzie ma bezpośredni wpływ na ruch oraz sprzedaż. Wszystko za sprawą optymalizacji kilku podstron na te same słowa kluczowe, co rodzi problem dla robotów Google w zakresie podjęcia decyzji, która z podstron lepiej odpowiada na zapytanie użytkownika.

 

Jakie są przyczyny kanibalizacji?

Jedną z najczęstszych przyczyn kanibalizacji jest oczywiście optymalizacja treści na kilku podstronach domeny pod kątem tych samych słów kluczowych. Nie jest to jedyne działanie prowadzące do omawianego zjawiska, ponieważ do przyczyn kanibalizacji zaliczamy również:

  • duplikacje treści, czyli tworzenie bardzo podobnych podstron i kategorii,
  • błędy w linkowaniu zewnętrznym, jak również wewnętrznym, które polegają na używaniu tego samego tekstu linka (anchora) do przekierowywania na różne podstrony,
  • brak zaimplementowanych tagów kanonicznych,
  • duplikujące się tagi meta title i meta description,
  • błędne przekierowania 301 lub ich brak.

Jeżeli na Twojej witrynie, występuję któryś z tych problemów, czytaj dalej i dowiedz się jak go rozwiązać!

 

 

Sprawdź czy kanibalizacja dotyczy Twojej witryny!

Wkładasz dużo wysiłku w optymalizację swojej domeny, ale nadal brak widocznych efektów? Czas się na chwilę zatrzymać i sprawdzić, czy Twoja witryna nie padła ofiarą kanibalizacji.

W poniższym zestawieniu przedstawiamy kilka narzędzi, które umożliwią ci dokładna analizę Twojej domeny:

Google Search Console

Jedno z narzędzi, które w szybki i łatwy sposób pokaże, czy Twoje podstrony pozycjonowane są na te same słowa kluczowe. W sekcji „skuteczność” u dołu strony znajdziesz listę słów kluczowych, po kliknięciu w dane słowo zostaniesz przekierowany do podstrony z linkiem, który zoptymalizowany jest pod tę konkretną frazę. Im więcej linków, tym większy problem!

Screaming Frog

Narzędzie, które w darmowej wersji oferuje sprawdzenie 500 linków. Analizy dokonujemy za pomocą adresu URL, który wklejamy w górnym panelu strony. Program skanuje dla nas witrynę i wyszukuje powtarzające się elementy, takie jak: tytuł strony, nagłówki, tagi meta description, alty czy duplikacje treści.

Senuto

Narzędzie w 14 dniowym okresie próbnym oferuje analizę witryny w bardzo łatwy sposób. Wystarczy wpisać adres URL witryny, przejść do sekcji „Analiza widoczności” i wybrać zakładkę „Kanibalizacja”. Senuto przeszukuje całą domenę, a następnie prezentuje słowa kluczowe oraz adresy URL, które dotknięte zostały kanibalizacją.

Czy kanibalizacja jest zła?

Zjawisko kanibalizacji treści postrzegane jest jako błąd danej witryny, który prowadzi do negatywnego wpływu na ruch oraz pozycję strony, choć nie zawsze jest to prawdą.

Pozytywna kanibalizacja jest bardzo rzadkim zdarzeniem, które może przytrafić się domenom o wysokiej zawartości asortymentu. W takim przypadku kilka podstron należących do tej samej witryny i zoptymalizowanych pod kątem tego samego słowa kluczowego, pojawia się wśród najlepszych wyników wyszukiwania. W efekcie prowadzi to do lepszego ruchu organicznego.

Niestety pozytywna kanibalizacja nie przytrafia się zbyt często, a myślenie o większej ilości wyświetleń podstron Twojej witryny może być zgubne. Roboty Google, które indeksują witryny, dbają o uczciwa konkurencję oraz zwalczanie nieetycznych działań. Efektem takiego nieetycznego działania jest systematyczne spadanie w wynikach wyszukiwania, co ma negatywny wpływ na ruch na danej witrynie, a tym samym na spadek sprzedaży i zysku.

Wniosek jest jeden. Należy walczyć z kanibalizacją treści!

Jak skutecznie pozbyć się kanibalizacji?

Skuteczne zwalczanie zjawiska kanibalizacji nie należy do najprostszych zadań, które w dużej mierze uwarunkowane jest przyczyną pojawienia się problemu. Nie powinno ono opierać się tylko na różnicowaniu treści każdej z podstron, ale również na dbaniu o odpowiednie walory techniczne Twojej domeny.

Specjaliści z Brand new Brand przygotowali klika wskazówek, które w dużym stopniu ułatwią Twoją walkę z kanibalizacją treści.

  1. Aktualizacja i różnicowanie treści

Pierwszym krokiem w celu poprawienia jakości strony powinno być zmodyfikowanie treści w taki sposób, aby znacząco się od siebie różniły. Pamiętaj, że jednemu zapytaniu powinna odpowiadać jedna podstrona.

  1. Przekierowanie 301

Skutecznym wyeliminowaniem kilku adresów URL odpowiadających jednemu słowu kluczowemu jest wybranie jednej, a zarazem najlepszej podstrony i przekierowanie na nią ruchu z pozostałych. Jedynym warunkiem takiego działania jest podobna tematyka i funkcja podstron. W przeciwnym przypadku przekierowanie 301 może być błędne, co w efekcie skutkuje obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania.

  1. Użyj tagu Rel canonical

Dzięki znacznikowi rel canonical zamiast ustawiać przekierowania, możemy wybrać najważniejszą dla nas podstronę, która będzie indeksowana przez wyszukiwarkę.

  1. Zadbaj o linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne

Pamiętaj o spójności w tworzeniu przekierowań, ponieważ jeden anchor powinien odpowiadać jednej podstronie.

Zjawisko kanibalizacji jest swego rodzaju pułapką, w którą można wpadać nadzwyczaj często. Bardzo istotne jest, aby stale dbać o prządek swojej witryny, odpowiednie pozycjonowanie i częstą analizę.

Wiemy, że to zadanie nie należy do najłatwiejszych, dlatego skontaktuj się z nami, a nasi specjaliści zadbają o profesjonalne wsparcie Twojej witryny!

Brand new Brand