Influencer marketing – jakie korzyści przyniesie dla Twojego sklepu e-commerce?

Współczesne przedsiębiorstwa, choć obecne w mediach społecznościowych, często mają problem z przebiciem się pomiędzy liderów swojej branży. Wraz z rozwojem poszukują oni coraz to nowszych rozwiązań promocji swojego biznesu. Naprzeciw wychodzą im influencerzy. Nic dziwnego, ponieważ w dzisiejszych czasach influencer marketing to jedno z kluczowych działań w marketingu internetowym.  W poniższym artykule wyjaśnimy, czym jest influencer marketing, z jakimi influencerami warto podjąć współpracę i jakie korzyści dla Twojego przedsiębiorstwa przyniesie taka współpraca.

Spis treści:

  1. Czym jest influencer marketing?
  2. Jakie korzyści płyną z influencer marketingu?
  3. Czy więcej zawsze oznacza lepiej? Makro, a mikro influencerzy.
  4. O czym należy pamiętać przy podejmowaniu współpracy?
  5. Jak influencer może promować Twoje produkty?
  6. Podsumowanie

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to model promocji korzystający z rekomendacji wpływowych osób do rozpowszechnienia danego przekazu wśród grupy odbiorców, do jakiej dociera. Dzięki dużemu wpływowi na swoich odbiorców z łatwością mogą wpłynąć na ich decyzje zakupowe. Warto nadmienić, że influencer pełni rolę pośrednika pomiędzy marką a potencjalnym klientem, a sam influencer marketing nie stawia na bezpośrednią komunikację z klientami. 

Jakie korzyści płyną z influencer marketingu?

Dobrze poprowadzona kampania może przynieść wiele korzyści dla Twojej firmy. Czasem taka współpraca sprawia, że dochód ze sprzedaży wzrasta, jednak działalność influencera przekłada się również na większą widoczność oferty wśród potencjalnych klientów. Do największych zalet współpracy z influencerami zaliczamy:

  1. Celne dotarcie do grupy docelowej – influencer marketing pozwala na dotarcie z przekazem do zdefiniowanej grupy docelowej, dobranej odpowiednio pod reklamowany produkt. Społeczność zebrana wokół danego influencera to zwykle grupa o podobnych zainteresowaniach czy poglądach.
  2. Brand awareness – konsumenci coraz częściej znudzeni są reklamami i tracą do nich zaufanie. Influencerzy, dzięki pośredniczeniu w kontakcie marka-klient, poprzez nawet niewielką wzmiankę są w stanie przyciągnąć uwagę swoich odbiorców i przyczynić się do lawinowego wzrostu zainteresowania, a co za tym idzie – poszerzenia grona potencjalnych klientów i zwiększenia sprzedaży. Konsumenci bardziej ufają swojemu ulubionemu influencerowi niż „tradycyjnemu” marketingowi marki.
  3. Ukazanie produktu z innej perspektywy – często influencerzy sami wychodzą z inicjatywą stworzenia angażujących treści, mogących wzbudzić przy tym zainteresowanie tych odbiorców, do których dotychczasowe przekazy nie trafiały.
  4. Zwiększenie widoczności w Google –  współpraca z influencerami prowadzącymi blogi, poprzez zamieszczenie aktywnych linków w swoich artykułach, wesprze Twoją stronę w obszarze SEO i korzystnie wpłynie na jej pozycjonowanie.

Czy więcej zawsze oznacza lepiej? Makro, a mikro influencerzy

Przyjmuje się, że makro influencerami nazywamy osoby zrzeszające publiczność powyżej 100 000 obserwujących, natomiast mikro influencerzy poniżej tej liczby. Makro influencerzy  to z reguły celebryci, aktorzy, gwiazdy sportu czy piosenkarze – stąd też bierze się ich zasięg. Mikro Influencerzy z kolei budowali swoją pozycję od zera, tworząc systematyczne treści na różnych kanałach. Różnice pomiędzy tymi dwoma typami polegają nie tylko na skali zasięgu ale i zaangażowaniu swojej widowni. Mikro Influencerzy dzięki mniejszej grupie odbiorców zwykle są w stanie wygenerować większe zaangażowanie, aniżeli makro influencerzy, którzy zrzeszają wokół siebie szeroką i mniej stargetowaną grupę. Często mają oni problem z aktywnym reagowaniem, odpowiadaniem na wiadomości i komentarze swoim odbiorcom przez co tracą w ich oczach, a zaangażowanie spada. Influencerzy z ponad 10 milionami obserwujących mają bardzo niski wskaźnik zaangażowania (0,04%) w porównaniu do influencerów średniej wielkości (3%). Te statystyki doskonale pokazują, dlaczego praca z mikro influencerami jest korzystna. Powodem, dla którego świetnie nadają się do kampanii marketingowych jest to, że są bardzo popularni w określonej niszy. Oznacza to, że są silnie związani ze społecznościami ludzi, którzy mają wspólne hobby i zainteresowania. Z tego powodu ich zwolennicy są uważani za bardzo lojalnych, a ich zaangażowanie w influencera jest bardzo duże. Oczywiście współpraca marketingowa z mikro influencerami jest też dużo tańsza. Ostatecznie oznacza to lepszy zwrot z inwestycji (ROI).

O czym należy pamiętać przy podejmowaniu współpracy?

Przed rozpoczęciem kampanii bardzo ważne jest zweryfikowanie danego influencera pod wieloma aspektami. Czy jego wizerunek pasuje do archetypu twojej marki oraz przekazu kampanii? Jak wyglądały jego wcześniejsze współprace i czy nie posiada ich na swoim profilu zbyt wiele? Jak prezentował ich produkty i czy oznaczał je w prawidłowy sposób? Bardzo ważne jest również prześwietlenie go pod kątem minionych lub trwających skandali czy kontrowersji, które potencjalnie mogą zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Warto poprosić o wgląd w statystyki profilu, aby poznać stosunek liczby odbiorców do ilości interakcji na profilu. To, że daną osobę obserwuje 100 tys. kont, nie oznacza, że tyle samo osób aktywnie odbiera publikowane treści. Przydatną informacją są też dane demograficzne dotyczące płci, wieku i pochodzenia odbiorców. Dzięki nim będzie można określić czy grupa, do której celowane są przekazy, może stać się potencjalnym klientem marki. Przy podejmowaniu współpracy, bardzo ważnym aspektem są pieniądze. Koszt ten zależy od rozpoznawalności influencera, jego zasięgu, ilości opublikowanych postów, kto je będzie tworzył oraz czy zostaną one na stałe na jego profilu. Istnieją dwa najczęściej praktykowane sposoby rozliczania: – barter – jest to wymiana towaru za towar lub towaru za usługę. Influencer otrzymuje od firm produkt, a następnie reklamuje go na swoich social mediach. – płatna współpraca – dotyczy zwykle influencerów o większych zasięgach. Mają oni swoje z góry określone stawki, za poszczególne treści. Tworząc budżet kampanii, warto wziąć pod uwagę to, że koszty współpracy mogą wahać się między 3 tys. do nawet 30 tys. za jeden post czy rolkę. Jasno określ swoje oczekiwania dotyczące publikowanych treści. Stwórz dla niego kompletny brief, w którym zawrzesz informacje dotyczące jakości materiałów, przekazu oraz terminu publikacji. Nie ingeruj w jego proces twórczy. Liczy się to, aby przekaz był jak najbardziej naturalny i przekonujący. Reklama wyglądająca jak reklama, to ostatnie czego potrzebujesz.

Jak influencer może promować Twoje produkty?

Istnieje wiele sposobów, w jaki influencer może reklamować Twój produkt. Czasem warto dać mu wolną rękę lub szansę, aby zaproponował najlepszą formę przekazu. W końcu to on zna swoich odbiorców najlepiej i wie, co spotka się z największym uznaniem i co zachęci odbiorców do zakupu. Wśród wielu sposobów promocji najczęściej spotykamy:

  • Posty sponsorowane 
  • Testowanie i recenzja produktów
  • Unboxing paczki
  • Zachęcanie do wzięcia udziału w konkursach
  • Rozdawanie kodów rabatowych

Zaletą kodów rabatowych jest to, że łatwo możesz przeanalizować czy dany influencer konwertuje, czyli czy pasuje do Twojej grupy docelowej.

Podsumowanie

Influencer marketing może być niezwykle skutecznym działaniem, które przyniesie Twojej firmie wiele korzyści. Niewątpliwym atutem współpracy jest dotarcie do szerszej lub nowej grupy sprecyzowanych odbiorców, na czym najbardziej nam zależy przy promocji firmy. Obecnie influencerzy angażują się w coraz bardziej pomysłowe kampanie i często sami wychodząc z inicjatywą. Na początku swojej działalności wcale nie musisz kierować się do influencerów z milionowymi zasięgami. Często to właśnie mikro influencerzy zapewnią Ci lepszą konwersję i napędzą Twój biznes.