Wizerunek firmy w Internecie – wirtualny świat?

Wizerunek to sposób, w jaki dany produkt, usługa, firma lub osoba będą odbierane przez potencjalnych klientów. Zakładając swoją firmę staramy się, aby każdy jej szczegół był wystarczająco dobrze dopracowany. Starannie dobieramy pracowników i tworzymy miejsce, które pozwoli realizować nasze wszystkie zamierzone cele.

Jesteś tam, czy Cię nie ma?

W momencie, kiedy firma ma spełnione wszystkie kryteria, aby dobrze prosperować okazuje się, że czegoś jednak jej brakuje. Przecież szkolimy się i douczamy tak, aby móc nazwać swoją firmę profesjonalną, a siebie samych ekspertami w danej dziedzinie. Pojawia się w końcu pytanie: Co jeszcze mogę zrobić, aby moja firma zaczęła być zauważalna? Tu właśnie zaczyna się etap budowania wizerunku marki w sieci. Jeden z najważniejszych etapów. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że Internet to platforma globalna, miejsce dostępne dla wszystkich i przestrzeń, w której klient może wybierać i dokonywać rozeznania między tym, co go interesuje, a co jest dla niego zbędne.

E – wizerunek?

Przez e-wizerunek rozumiemy wizerunek tworzony za pomocą mediów elektronicznych. Budowanie zaufania do marki jest nadrzędnym celem w e-biznesie. To, jakie wartości przedstawia dana oferta i czy jest ona warta uwagi, buduje się poprzez opinie konsumenta. Im więcej osób będzie pozytywnie reagować na naszą obecność w sieci, tym więcej wzbudzimy zaufania i stworzymy pewnego rodzaju sieć połączeń. W skrócie: będziemy polecani innym użytkownikom platform internetowych.

Doświadczenie i czas

Istotą e-marki jest fakt, że kreuje ona wartości dla konsumentów i nabywców wspierając ich w procesie wyboru oferty. Możemy proponować, zmieniać i doradzać obserwując, jakie reakcje wywołujemy. Nie jest prawdą, że w Internecie jesteśmy bezosobowi. To na tyle popularna przestrzeń, że spędzając tam większość swojego wolnego czasu, klienci chcą dowiedzieć się, kto stoi za daną marką i dlaczego to właśnie jemu mieliby zaufać. 

Do wyznaczników silnej e-marki możemy wybrać najważniejsze elementy:

  • innowacyjność ofert;
  • jasny przekaz korzyści dla klienta;
  • realizacja obiecanych korzyści;
  • rzetelność i otwartość;
  • tworzenie wydajnych narzędzi, które umożliwią lepszy kontakt z odbiorcą

Zamiana miejscami

Najczęściej popełnianym błędem jest twierdzenie, że tworzenie wizerunku w sieci nie ma żadnego znaczenia dla rozwoju firmy. Jeśli nie widzimy korzyści, to znaczy, że nasze działania nie są wystarczające. Warto przyjrzeć się wtedy naszej e-firmie z drugiej strony, czyli spróbować spojrzeć na firmę z perspektywy klienta, który pierwszy raz trafił na naszą stronę internetową i zupełnie nie wie, czego może się spodziewać oraz co może na niej znaleźć.

Kup taniej, wybierz, odrzuć, zrób to, zrób tamto…

Internet nie jest kolejnym biernym kanałem reklamowym. Wiąże się to z możliwościami niespotykanego wcześniej dostosowywania przekazu marketingowego do odbiorcy . To dodatkowo miejsce, które rządzi się swoimi prawami, do których musimy się po prostu dostosować, aby zauważyć rezultaty, których oczekujemy. Oczywiście jest to również idealne miejsce dla naszej  pomysłowości i kreatywności.

Pojawiam się i znikam

Pierwszym i podstawowym krokiem, jaki firmy wykonują na rzecz budowy własnego wizerunku, jest  uruchomienie i rozwój własnej strony internetowej. To ona tworzy domową przestrzeń w internetowej rzeczywistości i jest pierwszym wyznacznikiem charakteru naszej firmy. Warto zainwestować w stworzenie klarownej i czytelnej strony, która rozjaśni i nakreśli działania firmy. Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu wizerunku firmy to:

  • Dobór nieodpowiednich metod i narzędzi promocji do profilu firmy,
  • Niedocenianie wpływu pracowników na wizerunek firmy w sieci,
  • Niekonsekwencja w zakresie tworzenia wizerunku,
  • Brak reakcji na sugestie klienta,
  • Sporadyczna aktywność

ZiZ-  czyli zapisać i zapamiętać

Najważniejsze elementy przy tworzeniu strony internetowej to:

  • Analiza i planowanie- zbadaj i określ rolę, jaką ma spełniać strona prezentująca Twoją firmę. Warto także wybrać zespół lub osobę odpowiedzialną za aktualizację strony.
  • Identyfikator- eksponuj wartości, z którymi się utożsamiasz i zastanów się, co dokładnie wyróżnia Cię na tle innych firm. Znajdź punkt, który identyfikuje się z działalnością Twojej firmy.
  • Kompatybilność- spójność i konsekwencja wizerunkowa dotyczy zarówno elementów wizualnych – kolorystyki, stylu grafiki, jak również stylu oraz przyjmowanej postawy i deklarowanych wartości.
  • Powtarzalność- opinia, która ma trafić do większej ilości internatów musi pojawić się w sieci wielokrotnie.
  • Cierpliwość- daj czas swojej firmie na to, aby mogła sukcesywnie się rozwijać; tworzenie dobrego wizerunku jest czasochłonne, ale dzięki cierpliwości możemy spodziewać się długoterminowych efektów.

Myślenie globalne, działanie lokalne

Przestrzeń, w której pojawia się firma, to jeden z najważniejszych elementów przy tworzeniu wizerunku. Niezależnie, czy jest to strona internetowa, czy profil w mediach społecznościowych, warto pamiętać o spójności i jednym charakterze, który pozwoli potencjalnym klientom poznać i zrozumieć ofertę.

Wszyscy internauci, niezależnie od miejsca ich pochodzenia, oczekują rzetelnych firm, które wyjdą naprzeciw ich oczekiwaniom. Opinie i komentarze na stronie pomogą nam zrozumieć, czego możemy się spodziewać i w jakim kierunku powinniśmy iść, aby poprawić jakość naszych usług.

Stale rozwijająca się firma, to recepta na długą przyszłość w świecie społeczno-gospodarczym.