Leady sprzedażowe są nieodłącznym elementem skutecznego działania Twojego biznesu w XXI wieku. Leady, dzięki odpowiednim działaniom, zmieniają się w klientów, a co za tym idzie – w Twój zysk. Pytanie, które należy sobie zadać przed rozpoczęciem działań w zakresie lead generation to – jakich narzędzi użyć do ich pozyskania? Jednym ze skuteczniejszych źródeł pozyskania leadów w sieci są kanały Social Media. Jednak ich skuteczność różnić się będzie od specyfiki Twojej branży czy obranych celów biznesowych. Działania strategiczne to jedyne elementy mogące przynieść Ci pożądane efekty. W związku z powyższym, przedstawiamy nasze procesowe podejście do kanałów Social Media, które w efektywny sposób wpłyną na pozyskanie potencjalnych klientów.
Leady sprzedażowe – co należy wiedzieć?
Lead sprzedażowy (lead kwalifikowany sprzedażowo) to potencjalny Klient, który jest zainteresowany naszą ofertą i przekazał nam swoje dane kontaktowe. Leady mogą być gorące lub zimne. Ten pierwszy typ to najbardziej pożądany lead ze wszystkich. Dlaczego? Ponieważ bezpośrednio dotyczy klientów, którzy nie tylko wyrazili zainteresowanie ofertą, ale są gotowi do zakupu towaru lub danej usługi. Takie leady bardzo dobrze znają ofertę i entuzjastycznie podchodzą do produktów, które oferuje Twoja firma. Drugi typ leadów to np. osoby, które zapisały się do Twojego newslettera, a teraz nawet nie otwierają maili. Poniżej przedstawiamy, jak “dopiąć” gorący lead, ale również w jaki sposób zaangażować leady sprzedażowe drugiego typu.
Strategia komunikacji podstawą prowadzenia mediów społecznościowych
Trudno o lepszy kanał komunikacji z Twoimi odbiorcami, a zarazem potencjalnymi klientami niż Social Media. Większość społeczeństw korzysta z mediów społecznościowych na co dzień. W samej Polsce jest ponad 25,9 mln aktywnych kont na portalach społecznościowych, wśród których znajdziesz się Ty, jak również Twoja grupa docelowa. Podstawą rozpoczęcia działań w Social Mediach jest strategia komunikacji wywodząca się z góry lejka sprzedażowego. Przypominamy, że jego górą jest zainteresowanie Twoich odbiorców, a sposób w jaki to zrobisz zawiera się właśnie w strategii komunikacji. Jej rolą jest opisanie kierunków oraz typów działań, jakie należy podjąć, aby osiągnąć określone cele biznesowe. Tworzenie strategii opiera się o cztery podstawowe filary: co oferuję, komu oferuję, w jaki sposób to oferuję oraz dlaczego potencjalny klient powinien kupić to ode mnie.
Pamiętaj, że praca nad strategią komunikacji to proces, dlatego bardzo ważne jest, aby wszystkie kroki przejść po kolei i na każdym etapie wyciągnąć wnioski. Strategii komunikacji nie tworzy się raz na zawsze, dla samego jej stworzenia, a co gorsza schowania jej do szuflady, której już ponownie nie otworzysz. Jest to dokument, który ma być obecny w życiu Twojej firmy, a co za tym idzie musi być regularnie aktualizowany. Im dokładniej ją przygotujesz, tym bardziej efektywna będzie dla Ciebie w pozyskiwaniu leadów na Twoich Social Mediach.
Strategia komunikacji – z czego powinna się składać?
Najważniejszy element Twojej strategii, to grupa docelowa (target), do której będziesz kierować swoje komunikaty. Są to odbiorcy Twoich produktów, których potrzeby i oczekiwania należy spełnić. Bardzo dobra znajomość swojej grupy docelowej pozwala lepiej zarządzać budżetem, a co za tym idzie pozyskiwać większą liczbę odbiorców. W jaki sposób najlepiej określić swoich potencjalnych klientów? W zależności od formy Twojej działalności, B2B lub B2C, należy stworzyć buyer personę lub profil klienta idealnego. Opis Twojego docelowego klienta musi być sprecyzowany na podstawie trzech podstawowych danych: demograficznych, psychograficznych i behawioralnych. Skup się na wyselekcjonowaniu problemów, jakie ma Twój klient i dopasuj do nich wartości Twojej firmy, które będą ich rozwiązaniem.
Kolejnym, ważnym elementem są KPI (kluczowe wskaźniki efektywności), które chcesz zrealizować podczas trwania kampanii. Muszą być jasno określone i mierzalne. Co może być wskaźnikiem KPI? Niemal wszystko, co można zmierzyć i porównać, czyli: skuteczność działań marketingowych, sprzedaż nowych produktów, liczba połączeń telefonicznych, liczba klientów czy zasięg publikacji w social mediach.
Komunikaty marketingowe
Przechodząc dalej, jesteśmy w miejscu przeznaczonym do komunikatów marketingowych. Jak wpływają one na postrzeganie marki? Utrwalają rozpoznawalność, a dzięki nim możemy stworzyć więź emocjonalną z odbiorcą. Aby utrwalić rozpoznawalność marki należy w tym samym miejscu i czasie komunikować tym samym językiem. Dotyczy to zarówno strony internetowej, identyfikacji wizualnej czy materiałów promocyjnych. Dzięki takim działaniom zwiększysz prawdopodobieństwo zapamiętania Twojej marki i wywołasz pozytywne skojarzenia z nią związane. Jak stworzyć idealne komunikaty marketingowe? Cofnij się do buyer persony lub ICP, dokładnie je przeanalizuj i zastanów się, jakie komunikaty przyczynią się do rozwiązania problemów Twoich klientów.
Komunikaty marketingowe działają również przy budowaniu świadomości marki. Za pomocą analizy treści możesz badać wizerunek marki w mediach. Jak to działa? Możemy sprawdzić, jakie określenia, opinie czy komentarze są najczęściej stosowane wobec marki. Możesz zaznaczyć swoją obecność na rynku poprzez m.in.: aktywną działalność w social mediach, kampanię mailingową, content marketing, konkursy czy angażujące akcje promocyjne.
Jakie powinny być skuteczne komunikaty marketingowe? Reklama z perspektywy odbiorcy musi być autentyczna (co za tym idzie nasze komunikaty muszą budować zaufanie), a z perspektywy firmy skuteczna i przynosząca zysk. Reklama i to, co się na nią składa musi być proste i zrozumiałe, ale też atrakcyjne i przekonujące. Buduj zaufanie i lojalność w poprzez systematyczność i sumienność, a Twoi odbiorcy przywiążą się do marki i powrócą, podejmując automatyczną decyzję zakupową.
Przeczytaj także: Jak tworzyć content?
Jak komunikować na poszczególnych platformach w social mediach?
Jest to świetne narzędzie do content marketingu, o ile wiesz jak wykorzystać jego potencjał. Postaw na odpowiednie przygotowanie do prowadzenia fanpage’a firmowego. Odpowiedź, jakie treści masz publikować i w jaki sposób tworzyć komunikaty znajdziesz w swojej strategii komunikacji. Przemyśl, jak często chcesz dodawać nowe wpisy i zrób research, w jakie dni i godziny najlepiej publikować. Co konkretnie możesz publikować na fanpage’u firmowym? Wszelkiego rodzaju treści ofertowe, edukacyjne czy lifestyle, dotyczące produktu lub usługi, które masz w swojej ofercie. Nie zapomnij o linkowaniu w postach do swojego sklepu lub strony internetowej! Jak wygląda struktura w poszczególnych rodzajach postów?
Bardzo dobrym odbiorem cieszą się również materiały video. Nie musisz przygotowywać specjalnego spotu reklamowego na każdy dzień. Wystarczy krótki film nagrany telefonem, z Twoim produktem w roli głównej, który pomoże Ci w budowaniu autentyczności. Nie zapomnij, aby umieścić do niego ciekawą i angażującą treść! Ciekawostki i pokazywanie powstawania produktów czy realizowanie usług “od zaplecza” również cieszą się ogromnym zainteresowaniem i popularnością.
Przeczytaj także: Jak pisać, żeby Facebook lubił nasze treści?
O co należy zadbać tworząc publikacje na Instagramie? Instagram znany jest głównie z ładnych zdjęć, a co za tym idzie najważniejsza jest na nim spójność i wygląd. Nie tylko w stylistyce grafik czy zdjęć, które publikujesz, ale także w treściach. Ma to ogromne znaczenie w przypadku osób, które pierwszy raz spotkają się z Twoją marką. Musisz brać pod uwagę, że jest to jeden z pierwszych punktów styku, czyli sama góra lejka marketingowego. Równie ważne na Instagramie jest publikowanie angażujących i ciekawych relacji. Wykorzystaj do tego możliwości Instagrama takie jak: ankiety, pytania czy quizy, a także reels (rolek), które pozwolą Ci na dotarcie do większej liczby odbiorców. To, co różni Instagrama od Facebook’a, to przede wszystkim hashtagi. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu hashtagów możesz w prosty sposób zwiększyć zasięg organiczny swoich publikacji. Pamiętaj, mniej znaczy więcej – skup się na jakości swoich postów, a nie tylko na ich ilości.
LinkedIn jest miejscem, które zrzesza profesjonalistów. Dzięki niemu można budować wartościowe relacje biznesowe, co może przerodzić się w ciekawe współprace. Punktem wspólnym publikacji na tym medium społecznościowym są takie zagadnienia, jak praca, biznes czy kariera. Strona firmowa jest miejscem do komunikowania aktualności z życia firmy. Strona marki – analogicznie – służy do komunikowania aktualnych wydarzeń, dotyczących marki.
Na stronie firmowej Linkedin ogromną popularnością będą cieszyć się bieżące informacje o firmie, takie jak np.: sukcesy, wszelkie zmiany, newsy branżowe czy wyzwania, które stoją przed firmą i jej pracownikami. Świetnie sprawdzi się też publikacja wartościowych danych, tj. badania firmowe, raporty branżowe czy rankingi i porównania. Co jest wartościowe na LinkedInie w przypadku zbierania wartościowych leadów? Materiały edukacyjne i poradniki. Możesz urozmaicić swój profil i od czasu do czasu publikować treści z kategorii rozrywkowych, które bardzo dobrze sprawdzą się w przypadku ocieplenia wizerunku Twojej firmy.
TikTok
Dzięki posiadaniu konta firmowego na TikTok’u zyskasz przewagę nad konkurencją! Na tej platformie jeszcze nie ma tylu firm, ile można znaleźć na innych social mediach. Obecność tam, już teraz pozwoli na zbudowanie przewagi i szybkie przekonanie do siebie użytkowników. Głównie na tym medium budujemy autentyczność i rozpoznawalność. Zasięg TikToka działa na zasadzie algorytmu. Jeżeli odbiorca miał styczność z tematyką podobną do specyfikacji Twojej marki, może w prosty sposób trafić do Ciebie. Na TikTok’u łatwo o zasięgi, można wykorzystać to do przeniesienia części obserwujących na inne platformy (Facebook, Instagram) czy na stronę internetową firmy. Ważne jest, abyś zadbał o wygląd profilu oraz umieszczenie w biogramie wszystkich potrzebnych danych, tak żeby odbiorca wiedział już przy pierwszym kontakcie, czym zajmuje się Twoja firma.
Podsumowanie
Jest wiele dróg zdobycia leadów sprzedażowych na Social Mediach, jednak nie obejdzie się bez gruntownych podstaw. Pomyśl o tym jak o budowie domu, bez fundamentów ani rusz. Dlatego też pierwszą częścią naszego artykułu jest dostarczenie Ci skutecznego narzędzia analizy Twoich celów i kierunków działania, jakim jest strategia komunikacji. Śledź naszą stronę, aby być na bieżąco ze wszystkimi metodami skutecznego pozyskania leadów poprzez Social Media. To tylko wierzchołek góry lodowej!
Zobacz więcej:
Brand new Brand