Lejek marketingowy – jak z niego korzystać?

Marketing internetowy musi opierać się na odpowiednim planie działania. Ważnym jest, aby określić cel oraz KPI, a także listę zadań, która pomoże nam dojść do sukcesu. Lejek marketingowy jest niczym innym, jak domyślną checklistą, pomagającą nam w uporządkowaniu przedsięwzięć marketingowych. Jest to również model procesu zakupowego twoich klientów, pokazujący krok po kroku drogę, jaką potencjalny odbiorca przebywa, aby poznać markę oraz zakupić produkt lub usługę.

Jak wygląda lejek marketingowy?

Lejek marketingowy, jak sama nazwa wskazuje, ma kształt typowego lejka. Jednak ze względu na dobór segmentów, do których chcemy dotrzeć naszą reklamą, wyróżniamy różny jego podział. Lejek marketingowy dla firm kierujących swoje produkty lub usługi w formie B2B, będzie znacznie większy niż ten, użytkowany w przypadku działalności B2C.

 

Czym różni się lejek marketingowy B2B od B2C?

Znaczącą różnicą pomiędzy lejkiem B2B, a lejkiem B2C będzie długość procesu zakupowego, a także ilość zaangażowanych w niego osób. W przypadku B2C na temat zakupu decyduje jedna osoba, tj. nasz klient. Natomiast w przypadku B2B nierzadko proces ten przechodzi przez wiele działów danej firmy.

Dodatkową różnicą z pewnością jest fakt, iż w B2C oznacza, że kierujemy ofertę do osoby, która tak naprawdę nie musi mieć z nami bezpośredniego kontaktu, aby dokonać zakupu. W B2B natomiast kontakt pomiędzy przedsiębiorstwami jest nieunikniony.

Najczęściej w działaniach B2B proces zakupowy kończy się dokonaniem zakupu o znacznie większej wartości, aniżeli w przypadku B2C.

 

 

Wygląd lejka marketingowego

Lejek B2B podzielony jest na 5 części, z czego wyróżniamy: 

  1. Problem, który pojawia się u naszego odbiorcy. 
  2. Zainteresowanie proponowanym przez nas rozwiązaniem tego problemu. 
  3. Część, w której występuje proces zastanawiania się.
  4. Zamiar zakupowy. 
  5. Zakup.

Lejek B2C składa się z 3 części:

  1. TOFU – zdobycie uwagi odbiorcy i zainteresowanie go naszym produktem lub usługą. 
  2. MOFU – utrzymanie kontaktu z odbiorcą, m.in. poprzez kampanie remarketingowe. 
  3. BOFU – decyzja o dokonaniu zakupu przez klienta. 

KORZYŚCI WYNIKAJĄCE ZE STWORZENIA LEJKA MARKETINGOWEGO

Lejek marketingowy pozwala nam na zrozumienie procesu zakupowego naszych potencjalnych klientów. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dobrać kolejne kroki marketingowe, które nie tylko wyróżnią nas spośród konkurencji, ale przede wszystkim zainteresują i na dłużej przykują uwagę odbiorców. 

Podstawą lejka marketingowego jest jednak skuteczna strategia – bez niej nie jesteśmy w stanie określić naszej grupy docelowej oraz dobrać do nich odpowiednich narzędzi. To powoduje, że nasze działania marketingowe są więc znacznie bardziej usystematyzowane i nie wkrada się do nich żaden niepotrzebny chaos.

Dzięki lejkowi marketingowemu możemy zaplanować kolejne zadania i kroki, jak również zachować spójność – w przypadku identyfikacji graficznej oraz planu działań marketingowych.

Znajomość procesu zakupowego klienta pozwala dodatkowo zautomatyzować nasze działania marketingowe. Możemy wówczas zrozumieć zachowania klientów i dobrać pod nie odpowiedzi w postaci kolejnych, ulepszonych trików marketingowych.

Bez lejka działania marketingowe jakie podejmujesz w swojej firmie są bardzo rozrzucone, niejasne, niekompletne i niepewne. Dzięki niemu jesteś w stanie zachować uwagę potencjalnych klientów i dbać o to, by pomiędzy nimi a twoją firmą powstał pewien nieformalny układ lojalnościowy. 

Jak w praktyce wygląda lejek marketingowy? (CASE STUDIE)

Podstawą lejka marketingowego jest stworzenie strategii, która pozyska ruch. Ruch ten jednak nie powinien być przypadkowy. W pozyskiwaniu nowych klientów zależy nam na konkretnej grupie odbiorczej. W związku z tym wszelkie działania dopasowujemy do procesu zakupowego naszych potencjalnych klientów. 

Dla jednego z naszych klientów zajmującego się zagadnieniami prawnymi stworzyliśmy trzy etapowy lejek marketingowy, uwzględniający kilka różnych kampanii marketingowych na Facebooku. 

Przede wszystkim zależało nam na zwróceniu uwagi grupy docelowej i zainteresowaniu odmienną od reszty przedsiębiorstw ofertą. W tym celu stworzyliśmy content na Social Media opierający się na danym temacie. Nasz dział graficzny zaprojektował key visual, na podstawie którego ułożyliśmy szablon grafik do postów. Posty te posiadały link do landing page’a klienta, na którym dostępny jest również formularz kontaktowy.

Po udostępnieniu postów rozpoczęliśmy kampanię na ich promowanie. Dzięki temu osoby, które należały do zapisanej w strategii grupy docelowej zauważyły nasz profil i zainteresowały się treścią.

Gdy tylko zasięg kampanii wzrósł – stworzyliśmy reklamę remarketingową kierowaną do grupy, która wykonała aktywność pod postem, a także osobną reklamę remarketingową kierowaną do osób będących na stronie klienta.

Następnie udostępniliśmy kampanię z formularzem kontaktowym do osób, które jeszcze nie przesłały go na stronie.

Ze względu na fakt, iż działalność klienta wiąże się z aspektami prawnymi, a te bezpośrednio z finansowymi, byliśmy świadomi, że proces decyzyjny może być wydłużony.

Niemniej jednak jest to nadal działalność B2C, dlatego nasz lejek został podzielony na trzy części. Wynikiem jego skonstruowania i planowania kolejnych kroków, był znaczny wzrost zainteresowania oraz ilość pozyskanych leadów. 

Podsumowując – lejek marketingowy jest więc nie tylko dobrym wyborem w przypadku usystematyzowania działań, ale również wtedy, gdy nasze działania nie dają znaczącej ilości zakupów lub konwersji. 

Jeżeli potrzebujesz pomocy w stworzeniu lejka marketingowego dla swojej firmy – skontaktuj się z nami! Nasi specjaliści dołożą wszelkich starań, by sformułować dla Ciebie idealny proces marketingowy. 

Brand new Brand