Marketing jest wszechobecny – to niezaprzeczalny fakt. Ulotki, komunikaty przez głośniki w sklepach i galeriach, kolorowe neony przykuwające uwagę, promocje i programy lojalnościowe, a nawet zapach charakterystyczny dla danej marki – wszystko to elementy marketingu, mające na celu przyciągnąć uwagę klienta i zachęcić go do skorzystania z usługi/zakupu towaru. Kanałem pozwalającym na bardzo skuteczne działania marketingowe jest Internet i social media marketing. O co w tym chodzi?
Po co ten cały marketing?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały, średni czy wielki biznes – potrzebujesz marketingu. Bez podejmowania odpowiednich (skutecznych!) działań nie masz właściwie większych szans na wyróżnienie się spośród konkurencji. Nawet jeśli, zakres działań Twojej firmy wybiega poza Internet, to nadal jest (i będzie) to najlepsze miejsce do promowania swojej działalności.
Wynika to przede wszystkim z tego, że klienci, poszukując towarów lub usług, wykorzystują do tego sieć.
Łatwy dostęp do Internetu (praktycznie każdy ma dziś przecież smartfona) sprawia, że poszukiwaną informację najłatwiej „wygooglować”. Dość oczywistym jest również, że internauci poszukujący odpowiedzi na swoje pytanie klikną w wyniki:
- pojawiające się na pierwszej stronie
- zawierające odpowiedź wyczerpującą ich problem.
Dlatego obecność w sieci – niezależnie od tego, czy sprzedajesz samochody, wycieczki czy drobne rękodzieło – jest niezbędnym elementem istnienia Twojej firmy. Budowanie wizerunku marki i świadomości jej istnienia wśród klientów, to punkt wyjścia do osiągnięcia sukcesu.
Social media marketing – czemu służy?
Marketing w sieci to nie tylko reklama – tą przecież można zignorować, wyłączyć lub po prostu przeoczyć – ale również cały szereg kompleksowych działań uzupełniających.
Pozycjonowanie, kampanie marketingowe, a także kanały w social media – to absolutna podstawa dla każdego startującego i jeszcze raczkującego biznesu, jak również dla tych firm, które chcą zwiększyć świadomość swojej marki wśród klientów i poprawić swoje obroty.
Social media to obecnie szerokie, jasne i dające wiele możliwości okno na świat. Chodzi nie tylko o komunikację z odbiorcami, informowanie ich o nowych produktach, usługach, wydarzeniach czy promocjach, ale także o budowanie relacji i zachęcanie odbiorców do aktywnego uczestnictwa w życiu marki.
To także najłatwiejszy sposób skutecznego dotarcia do potencjalnych zainteresowanych. Są oni profilowani na podstawie wcześniejszych wyszukiwań, co pozwala na trafienie z reklamą dokładnie w preferowaną grupę odbiorców.

Kanały social media wykorzystywane w celach marketingowych
Działania w social media podejmowane są przede wszystkim w celu zwiększenia ruchu na witrynie, a tym samym – zwiększenia sprzedaży towarów i usług.
Główne obszary działań marketingowców to:
- YouTube
- Twitter.
Social media pozwalają na interakcję z zainteresowanymi odbiorcami w czasie rzeczywistym. Wielu potencjalnych klientów będąc zainteresowanymi znalezioną firmą, przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z jej usług, najczęściej sprawdza:
- oceny wystawione przez dotychczasowych klientów w Google;
- witrynę i jej zawartość (nawigacja musi być przyjazna i czytelna, a treść na stronie – wartościowa. Pierwsze wrażenie pozostanie już na stałe);
- profil na Facebooku i Instagramie (ilość polubień profilu, częstotliwość, formę i jakość tworzonych postów, sposób komunikacji z odbiorcami).
Temu ostatniemu punktowi warto poświęcić więcej uwagi – przede wszystkim ze względu na możliwości, jakie daje.
Co daje aktywne i świadome prowadzenie profili w social media?
Sprawne, rozsądne prowadzenie profili w social media to doskonały sposób na:
- informowanie;
- zwiększanie świadomości marki wśród odbiorców;
- łatwe dotarcie do pożądanej, określonej grupy docelowej;
- aktywną komunikację;
- bieżące odbieranie sygnałów, dzięki którym można ulepszać swoje działania;
- budowanie długofalowej, trwałej więzi z klientami.
Statyczna treść na witrynie to punkt wyjścia – w końcu docelowo pokierujemy klienta właśnie na nią, by dowiedział się więcej o marce, czy też kupił produkt lub zamówił usługę. Klient powinien jednak mieć poczucie tego, że marka żyje, rozwija się i jest otwarta na jego potrzeby. Zapewnienie o tym w kilku słowach na witrynie nie jest wystarczające.
Wymowne jest szybkie i trafne reagowanie na pytania i problemy właśnie w kanałach social media – daje to obraz podejścia marki do klienta.
Aby dotarł on do strony, trzeba najpierw dotrzeć do niego – a najłatwiej zrobić to właśnie wykorzystując sposób najbardziej mu przyjazny: czyli social media.
„Marketing wirusowy” w social media
Choć pojęcie „wirus” kojarzy się negatywnie, to w przypadku działań w social media jest zjawiskiem jak najbardziej pożądanym – i do niego właśnie dążą doświadczeni marketingowcy.
Chodzi o subtelne (nachalny marketing traktowany jest jako spam i zamiast przyciągać – odstrasza odbiorców) zainicjowanie takiej sytuacji, która doprowadza do tego, że użytkownicy zaczynają podawać informacje o firmie pomiędzy sobą w naturalny sposób.
Marketing wirusowy ma finalnie prowadzić do neutralnego (a więc nie kojarzącego się z formą celowej reklamy) propagowania firmy lub jej konkretnego produktu/usługi.
Jednym z przykładów marketingu wirusowego w social media jest udostępnienie jakiejś informacji (cennej, dającej jakieś wskazówki, zwiększającej wiedzę czy świadomość użytkowników), która będzie na tyle przydatna i ciekawa, że internauci będą chcieli się nią podzielić z innymi.
Takie działanie spowoduje mimowolne, podświadome zapamiętanie marki lub produktu.
Jak skutecznie prowadzić profile w social media?
Profile firmowe w social media mogą być potężnym narzędziem marketingowym – pod warunkiem jednak, że wiesz, jak je wykorzystać.
Niekoniecznie musisz zaczynać od płatnych kampanii. Zadbaj o przejrzysty przekaz, spójność informacji, wartościowy content.
Na samym początku warto obrać pewien sposób komunikacji – musi być spójny nawet jeśli, prowadzeniem profilu zajmuje się kilka osób.
Słuchaj, reaguj, analizuj – do tego ostatniego masz wiele narzędzi, które pozwalają monitorować ruch i aktywność, w odniesieniu do różnych sytuacji, komunikatów, godzin… Planuj i działaj rozważnie.
Bądź nie tylko obserwatorem, ale także aktywnym uczestnikiem – tylko stając się samemu odbiorcą, będziesz w stanie wyczuć potrzeby użytkowników.